Zelfstandige noodopvang

Update: 28 april 2022

In de opvang van de Oekraïense vluchtelingen gaan we een nieuwe fase in, namelijk de zelfstandige noodopvang. Wat houdt dit in? Op dit moment is er alleen crisis- en spoedopvang:

  • In de jaarbeurs is er crisisopvang voor één nacht. In die tijd wordt gezocht naar een goede locatie voor de gasten.
  • Gastgezinnen en hotels zijn spoedopvang voor een paar maanden.

Nu gaan we de fase in van zelfstandige noodopvang: locaties waar Oekraïners zelfstandig kunnen verblijven voor een jaar. De bedoeling is dat Oekraïners die nu in een gastgezin of hotel verblijven, in principe naar deze zelfstandige noodopvanglocaties gaan. De gemeente Utrecht is samen met de Veiligheidsregio Utrecht verantwoordelijk voor grootschalige noodopvanglocaties. In Utrecht zijn ongeveer 1.000 Oekraïeners. Er zijn nu 400 mensen ondergebracht in gastgezinnen en hotels, die langzaam worden overgeplaatst naar deze noodopvanglocaties.

Als Utrechtse Kerken voor Oekraïne helpen we de gemeente Utrecht om kleinschalige noodopvanglocaties te vinden en Oekraïeners uit gastgezinnen te matchen met deze plekken. Samen met de gemeente zijn uitgangspunten bepaald voor deze kleine noodopvanglocaties die voor een jaar ingezet kunnen worden.

Het doel is om per 1 juli 2022 het gastgezinnenproject te beëindigen. De gemeente zal vanaf dit moment de zelfstandige noodopvang (zowel groot als klein) beheren. Wij helpen de gemeente het sociaal beheer te regelen voor de kleine noodopvanglocaties.

OPROEP: heb je een huis/boerderij /appartement/B&B ter beschikking voor een jaar met 4 tot 25 bedden? Neem dan contact met ons op via oekraine@diaconie-utrecht-helpt.nl. Onkosten, basishuur en vrijstelling van huurbescherming wordt in een overeenkomst tussen gemeente Utrecht en u geregeld.

Wanneer je als gastgezin Oekraïners wilt blijven opvangen voor een jaar, is dat bespreekbaar. We verplaatsten deze mensen het liefst zo weinig mogelijk. In dit geval sluit de gemeente Utrecht een overeenkomst met jou als gastgezin.

De rol van de PDU voor Oekraïne met betrekking tot de huisvesting zal langzamerhand worden afgebouwd omdat de gemeente Utrecht de situatie zelf aankan. De PDU zal nu in samenwerking met andere kerken onder de naam “Utrechtse Kerken voor Oekraïne” zich vooral blijven richten op de meetingpoints, ondersteuning van Oekraïeners met betrekking tot hun verblijf hier, voorzien in hulpvragen en benodigdheden en sociale en pastorale ondersteuning.